Leczenie obrzęku limfatycznego i tłuszczowego | Flebologia | Zabiegi | Klinika Genesis

Leczenie obrzęku limfatycznego i tłuszczowego

Flebologia

Leczenie obrzęku limfatycznego i tłuszczowego

W Klinice Genesis prowadzone jest profesjonalne i innowacyjne leczenie obrzęku limfatycznego oraz tłuszczowego.
W wyniku upośledzenia pracy układu limfatycznego z powodu czy to wrodzonej niewydolności limfatycznej, czy uszkodzenia naczyń limfatycznych lub węzłów chłonnych następuje zatrzymywanie nadmiernych ilości chłonki (limfy). W niektórych przypadkach organizm stymuluje zdrowe naczynie limfatyczne do zwiększonej pracy lub tworzy nowe połączenia między naczyniami limfatycznymi i żylnymi (anastomozy) w ten sposób kompensując słabsze swoje możliwości. Obrzęk limfatyczny może się nie pojawić albo pojawia się z opóźnieniem. Mówimy wtedy o zdolności kompensacyjnej organizmu.

Jak rozpoznać występujące na skórze obrzęki limfatyczne?
Na początku obrzęki są blade, miękkie, a po uciśnięciu zmienionej tkanki pozostaje ślad. Nieleczone doprowadzają do zwłóknienia tkanek. Obrzęki przybierają coraz bardziej utrwalony charakter, stają się też twardsze. Skóra kończyny jest sucha, łuszcząca się, chłodna, blada i podatna na infekcje. Procesy zachodzące w skórze i tkance podskórnej są w tym przypadku podobne do chronicznego zapalenia, które wtórnie dodatkowo pogarsza stan obrzęku. Obrzęk limfatyczny to choroba postępująca.
Jakie są stopnie obrzęku limfatycznego?
Wyróżnia się 3 stopnie obrzęku limfatycznego:
  • Stopień 0 obrzęku: obrzęk niewidoczny, utajony.
    Subkliniczny etap, w którym dzięki zdolnościom kompensacyjnym organizmu, obrzęk nie jest widoczny, mimo upośledzenia transportu chłonki. Pacjenci mogą uskarżać się na uczucie ciężkości, czy suchość i pękanie skóry. Ten etap może trwać przez wiele miesięcy lub lat, zanim obrzęk staje się widoczny. Mimo prawidłowych obwodów kończyn i braku obrzęku, pacjenci, jeśli są świadomi uszkodzenia układu limfatycznego, powinni zasięgnąć profesjonalnej oceny i często wdrożyć elementy Kompleksowej Terapii Przeciwzastoinowej (KTP).
  • Stopień 1 obrzęku: łagodny (spontanicznie odwracalny).
    Układ limfatyczny jest przeciążony i pojawia się obrzęk. Po uciśnięciu kończyny pozostaje wgłębienie. Obrzęk zwykle rozpoczyna się w najdalszej części kończyny: na dłoni lub stopie i powoli przesuwa się w górę. Obrzęk poprawia się lub znika w nocy, by powrócić w ciągu dnia. Elewacja chorej kończyny może pomóc zmniejszyć opuchliznę. Pacjenci z obrzękiem limfatycznym stopnia 1 powinni niezwłocznie rozpocząć terapię, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia progresji choroby, w tym infekcji i nieodwracalnych zmian.
  • Stopień 2 obrzęku: średni (spontanicznie nieustępujący).
    Obrzęk jest twardy, nie da się go ucisnąć z powodu postępującego zwłóknienia tkanki. Rzadko cofa się pod wpływem uniesienia kończyny. Bezwzględnie wskazana jest pomoc profesjonalisty.
  • Stopień 3 obrzęku: słoniowacizna.
    Obrzęk jest ogromny. Skóra zazwyczaj staje się bardzo twarda i łuszcząca się, pojawiają się grudkowe narośle. Może wystąpić limfotok, czyli wyciek limfy przez popękaną skórę. Fałdy skórne narażają pacjenta na ryzyko zakażeń skóry, które wtórnie dodatkowo nasilają obrzęk. Pogarsza to znacznie życie pacjenta, najczęściej izolując go z życia społecznego. Pacjenci z obrzękiem limfatycznym stopnia 3 bezwzględnie powinni skorzystać z leczenia zaproponowanego przez specjalistę. Pacjenci wymagają na tym etapie także często niestandardowej odzieży uciskowej.
W Klinice Genesis zespół złożony z lekarza flebologa, fizjoterapeuty/osteopaty oraz dietetyka wyspecjalizowanego w leczeniu tego typu schorzeń prowadzi kilkuetapowe leczenie pacjentów.
  1. Pierwszym etapem jest diagnostyka polegająca na wykonaniu badania USG-DOPPLER
  2. W kolejnym etapie pacjent kierowany jest na dodatkowe badania np. Scyntygrafię układu limfatycznego
  3. Ułożenie planu leczenia, możliwe rodzaje leczenia: