Laserowe usuwanie zatoki włosowatej / cysty pilonidalnej | Proktologia | Zabiegi | Klinika Genesis

Laserowe usuwanie zatoki włosowatej / cysty pilonidalnej

Proktologia

Zabieg laserowego usuwania zatoki włosowatej / cysty pilonidalnej

Zatoka włosowata, zwana inaczej cystą pilonidalną, jest przewlekłą i uciążliwą chorobą okolicy szpary międzypośladkowej. Powstaje 3-4 krotnie częściej u mężczyzn, zwłaszcza o ciemnej karnacji, z reguły w przedziale wiekowym 20-40 lat. Powstawaniu cysty pilonidalnej sprzyja nadmierna potliwość, głęboka szpara pośladkowa i gęste owłosienie tej okolicy. Z uwagi na długi i trudny proces gojenia i ryzyko nawrotu, pacjenci borykają się z tym schorzeniem często przez wiele lat, odczuwając dyskomfort i zakłopotanie.

Najnowszą i najmniej inwazyjną metodą leczenia zatoki włosowatej jest jej ablacja przy użyciu lasera. Do tego celu używa się jednorazowych światłowodów radialnych emitujących światło laserowe o długości fali 1470 nm. Po nacięciu jamy ropnia wykonuje się jej oczyszczenie, a następnie po wprowadzeniu włókna laserowego wykonuje się ablację torbieli. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym, w warunkach ambulatoryjnych, więc pacjent bezpośrednio po jego wykonaniu może wrócić do domu. Dolegliwości bólowe po zabiegu są niewielkie, a rana po nacięciu ropnia goi się w ciągu kilku tygodni.
Jaka jest skuteczność zabiegu?
Skuteczność zabiegu laserowego usuwania zatoki włosowatej jest bardzo wysoka i przewyższa większość najpopularniejszych technik chirurgicznych przy bardzo dobrym efekcie kosmetycznym.